Zajutrak – Snaga za mozak

Zajutrak je najvažniji dnevni obrok od najranijeg djetinjstva.
O važnosti zajutraka prvi puta smo imali prilike čuti još u najranijem djetinjstvu od naših mama i baka. Današnja znanost donosi brojne potvrde o važnosti tog prvog dnevnog obroka. Svi znamo da je zajutrak važan, međutim prosječno 30 % osoba izostavlja ovaj krucijalni obrok s izlikom nedostatka vremena ili kažu da jednostavno nisu gladni.

Poznato je da je upravo roditeljski primjer ključan za stvaranje navika u djece te je stoga vrlo važno održavanje jutarnjih rituala koji uključuju redoviti zajutrak. Ponekad je teško ustrajati na principima, primjerice kada su oko vas snena, mrzovoljna djeca koja viču „Nismo gladni!“, međutim, uz pomoć malih trikova moguće je držati stvari pod kontrolom.

Zašto je zajutrak važan?
Pravilno izbalansiran zajutrak najbolji je način za nadoknadu hranjivih tvari za tijelo nakon noćnog gladovanja. Istraživanja su pokazala da djeca koja redovito zajutarkuju imaju općenito zdraviju prehranu i češće sudjeluju u tjelesnim aktivnostima, a to su sve bitne odrednice u postizanju i održanju poželjne tjelesne mase.

Izostavljanje prvog jutarnjeg obroka može uzrokovati umor i nemir kod djece. Također, raspoloženje i razina energije mogu biti na niskoj razini do podneva kada je planiran sljedeći obrok za dijete.

Redoviti zajutrak ima posebnu važnost za psihofizički razvoj djece. U uglednom časopisu American Journal of Clinical Nutrition objavljen je pregled istraživanja koja su se bavila utjecajem zajutraka na mentalne sposobnosti djece. Prema rezultatima, djeca koja ne zajutarkuju redovito imaju manje uspjeha u školi. Izostavljanje zajutraka imalo je sličan utjecaj i na njihove verbalne sposobnosti, kreativnost i sposobnost usvajanja novih znanja.

Redovita navika zajutarkovanja u višestrukoj je pozitivnoj vezi i s održavanjem poželjne tjelesne mase. Prvi jutarnji obrok potiče metabolizam, proces u kojem tijelo pretvara hranjive tvari u energiju, odnosno tijelo počinje trošiti unesene kalorije. Dokazano je da osobe koje preskaču zajutrak često konzumiraju više kalorija tijekom dana od osoba koje redovito zajutarkuju. Naime, kada se preskoči zajutrak veća je vjerojatnost posezanja za visokokaloričnim zalogajima tijekom dana kako bi utažili glad.

Što je najbolje jesti za zajutrak?
Nije važno tek jesti zajutrak, važno je i što jesti za zajutrak. Odabir cjelovitih žitarica, namirnica bogatih vlaknima, proteinima i kalcijem i namirnica koje su siromašne jednostavnim šećerima može pospješiti pažnju, koncentraciju i pamćenje – što je presudno za adekvatno funkcioniranje u vrtiću i školi.

Također, u djece čija se prehrana najčešće temelji na takvom odabiru izmjerene su niže razine kolesterola i ona bilježe rjeđe odlaske liječniku.

Uravnoteženi zajutrak trebao bi sadržavati dovoljne količine ugljikohidrata, proteina i vlakana te mudar odabir masnoća. Ugljikohidrati su temeljni izvor energije za tijelo, a proteini se razgrađuju dulje te kao i vlakna osiguravaju dulji osjećaj sitosti.

Prema preporukama, izbalansirani zajutrak treba uključivati namirnice iz sljedećih skupina: mlijeko ili mliječne proizvode koji su važan izvor bjelančevina i kalcija, zatim integralna peciva ili žitne pahuljice, kao izvor složenih ugljikohidrata, kvalitetan izvor masnoća poput abc svježeg krem sira, maslaca ili margarinskog namaza te voće ili voćni sok kao izvor prehrambenih vlakana i vitamina i minerala. Zajutrakom bi trebalo zadovoljiti približno 25% dnevnih energetskih potreba.

PRAKTIČNI SAVJETI

Evo nekoliko praktičnih savjeta koji će vam omogućiti da djeci osigurate prijeko potrebne hranjive tvari bez obzira na žurbu ili jutarnju mrzovolju:
•    Uvijek budite dobro opskrbljeni sa zdravim proizvodima za zajutrak poput abc svježeg krem sira, žitarica, suhih kruščića, raznih namaza, pekmeza.
•    Sve što možete pripremite večer prije (primjerice zdjelice, tanjuriće i lončiće).
•    Probudite djecu 10 minuta ranije.
•    Uključite djecu u planiranje i pripremu zajutraka kada imate vremena.
•    Imajte spremne praktične alternative „za ponijeti“, poput opranog voća, malih pakiranja žitarica i mlijeka, jogurt-napitaka, kuhanih jaja, peciva, žitnih pločica.
•    Ako djeca nisu gladna ujutro kada se dignu, spakirajte im zajutrak koji će moći pojesti putem ili malo kasnije. To može biti hranjivi sendvič, svježe voće te voćni sok ili mliječni napitak.


PODIJELI SA
PRIJATELJIMA:

Kuham s ABC sirom:

Pizza iz tave

2
30 min

Božićne pizzete

4
30 min

Čokoladna torta s abc sirom

8
60

Novosti

ABC sir s hrenom postao šampion sajma sira
24.11.2015

ABC sir s hrenom postao šampion sajma sira

Glavnu nagradu odnio je ABC sir s hrenom dok su zlatne medalje osvojili ABC svježi krem sir, ABC sir SpužvaBob i ABC sir s kulenom
   
Pobjednici ABC SpužvaBob Skockani
07.10.2015

Pobjednici ABC SpužvaBob Skockani

Poznati su pobjednici nagradne igre
   
Belje otpremilo svoju prvu pošiljku ABC sira na tržište Južne Koreje
02.11.2015

Belje otpremilo svoju prvu pošiljku ABC sira na tržište Južne Koreje

Belje izvozi 52% proizvodnje ABC svježeg krem sira


   
Pobjednici nagradnog natječaja "Rođendanski party"
30.11.2015

Pobjednici nagradnog natječaja "Rođendanski party"